Stopp for bruk av skivebremser på landeveisritt etter alvorlig ulykke

Harald Tiedemann Hansen, president i UCI’s Utstyrskommisjon, bekreftet at UCI inntil videre vil forby bruk av skivebremser i proffenes landeveisritt. Dette som en følge av alvorlig skade i Paris Roubaix 10. april for den spanske rytteren Francisco Ventoso som kjørte inn i sykkelen foran og kom bort i skiven.

Det skjer alltid uhell med ulike produkter innen sport, og nekte skivebremser på landevei er et stort tilbakeskritt i utviklingen. Det blir som om du skulle nekte skøyteløpere og gå med “kvasse“ og sylskarpe skøyter.  Skivebremser er kommet for å bli, men da kanskje man kan se på og “kamuflere/skjerme“ de.

Movistarrytteren som ble skadet skrev etter ulykken et åpent brev og skarpt kommenterte UCI’s tillatelse av skivebremser i ritt;

Disc brakes should have NEVER arrived into the peloton, not at least as we know them right now. I haven’t met any rider who has run out of braking power with traditional brakes; I haven’t known anyone who didn’t see his wheels skidding when you brake with all power you’ve got, no matter traditional or disc brakes. Then: why using them?
Conversely, there are lots of problems to change wheels after a puncture; added trouble for neutral service, which has to carry three or four different sets of wheels to help you out in case your team car is not around… and the most worrying thing, as I stated before, is that disc brakes in its actual concept are giant knives, ‘machetes’ when crashing against or crashed by them at a certain speed. And in some points, we reach 80, 90, 100 kilometres per hour.

Disks produce cuts. This time it was me; tomorrow, it can be more serious and happen to others. 

 

franventoso

Hele brevet kan du lese på hans Facebook side.

Kommentarer

kommentarer