Gjør klar sykkelen for sesongen.
Slik gjør du sykkelen klar for sesongen
Våren er i anmarsj, dagene blir lengre og lysere og temperaturene blir mer innbydende for sykling. Selv om flere velger å sette piggdekk på sykkelen for å sykle året rundt så finner de aller fleste av oss fram sykkelen i takt med den varmere årstiden.
Det viktigste du kan gjøre for å bevare sykkelen din lengst mulig er å rengjøre den etter bruk og å gi den riktig vedlikehold. Det meste kan du gjøre selv, og er det noe du føler deg usikker på anbefaler vi deg å gå til din lokale sykkelforhandler/verksted.
Her gir «SYKKEL» deg en oversikt over de viktigste tingene du må huske på når du finner fram sykkelen etter vinterdvalen.
1 – Vask sykkelen
Det viktigste først. En ren sykkel er lettere å jobbe med, penere å se på, fungerer bedre og frister mer å sykle på. Vask sykkelen med vaskemiddel og fettløsende middel som zalovann eller annen spesialvask for sykkel. Muc-Off Bike Cleaner er et vaskemiddel vi kan anbefale. Det er meget effektivt samtidig som det er fullt nedbrytbart. Om drivverket skulle være skikkelig møkkete og du har behov for noe sterkere, kan Muc-Off Degreaser være et godt supplement. Bruk en vaskesvamp til selve sykkelen og en vaskekost eller tannbørste til drivverket. Avslutt med å spyle sykkelen ren og unngå å spyle hardt mot hjullagre og krankpartiet.
Så enkelt kan det gjøres. En 10-liters bøtte med zalovann, to skrubber og en vaskebørste.
Skal du investere i kun ett vaskemiddel til sykkelen din så er Muc-Off Bike Cleaner et billig og bra produkt!
2 – Smøring
Etter at sykkelen er vasket er det viktig å smøre kjedet og vaiere med olje. Bruk gjerne teflonolje ettersom den etterlater seg en tynn teflonfilm som beskytter og forlenger kjedets levetid. Weldtite TF2, eller den ”grønne boksen” er nok kjent for mange.
Det er viktig at du ikke bruker for mye olje ettersom overflødig olje bidrar til at skitt fester seg i drivverket. Spray forsiktig olje på kjedet der det går ut fra trinsehjulet mens du trår baklengs. Når kjedet har gått helt rundt en omdreining kan du gire opp og ned slik at kjedet berører alle tannhjulene på kassett og krank. Slik fordeles olje jevnt over hele drivverket uten at det legger seg for mye unødvendig olje. I tillegg til drivverket kan du spraye litt olje på alle bevegelige deler, men unngå for all del å få olje på bremser og felger. Bruk gjerne en fille og tørk av det overflødige.
Bruk gjerne en avis eller noe annet mellom kjedelinjen og hjulet/rammen så unngår du oljesøl.
Skal du ha service på landeveissykkelen kan du trykke inn gir-/bremsehendelen og spraye litt olje inn i luken som åpner seg.
3 – Bremser
Bremsene er helt essensielt på sykkelen. Mange sykler er nå utstyrt med skivebremser, men v-brems er fremdeles svært utbredt. Har du v-brems bør du kjenne etter om gummien på bremseklossene er noenlunde myk og fersk. Er den tørr og hard blir bremsekraften redusert og det anbefales at du bytter klosser. Bremseklossene har som regel ”riller” eller ”tverrstriper” når de er nye. Når disse ikke lenger er synlig og klossen er helt flat, skal klossene byttes.
Er sykkelen din utstyrt med skivebremser bør du sjekke at bremsene ”tar” skikkelig. Klem inn bremsehendlene hardt noen ganger. Deretter kjenner du etter at bremsene er faste og bremser umiddelbart i det du trykker inn hendlene. Om bremsene ikke fungerer skikkelig og hendlene må klemmes langt inn før det gir effekt bør du se etter lekkasjer på bremseslangen.
Kontroller bremseklossene (de sitter inne i caliperet nede på gaffelen) og sørg for at bremseskiven er ren. Om det har lagt seg mye skitt på skiven kan det lønne seg å vaske med spesialmiddel for skivebrems. Rene bremseskiver øker bremsekraften og bråker mindre
Dersom det har kommet luft inn i systemet bør bremsene luftes. Det er fullt mulig å gjøre selv, men det er såpass komplisert at vi her velger å henvise til sykkelverkstedet om du ikke har erfaring med det.
Rene bremseskiver gir bedre bremsekraft og mindre bråk.
Se etter om bremseklossene i caliperet trenger og fornyes.
4 – Hjul og dekk.
For at sykkelen skal fungere optimalt er det viktig at hjulene er i orden. Åpne hurtigkoblingene. Løft hjulet rett opp i gaffelen og lukk igjen hurtigkoblingene så de sitter stramt. Spinn hjulene noen ganger rundt mens du kontrollerer mot rammen om hjulene er noenlunde rette. Det er viktig at de ikke rører rammen. Er det større kast i hjulet bør det tas til verksted for oppstramming av eiker. Mindre kast trenger du ikke bekymre deg for. Kontroller samtidig at felgene ikke er utslitt. Felgbanen skal være jevn og fin. Dersom de buler innover mot kanten er det på tide med utskiftning. For å sjekke eventuell slark i hjullagrene holder du hjulet opp i ramma og beveger det sidelengs. Kjenner du bevegelse er det tegn på at hjullagrene kan være utslitt og bør byttes.
Sjekk at dekkene ser fine ut. Det bør ikke være synlige sprekker i gummien og den bør være såpass myk at du kan sette neglen inn i gummien uten problem. Gamle dekk som har blitt harde mister gripeevne på veien og kan være direkte farlig på våt asfalt. Kontroller dekktrykk og pump opp dekkene etter anbefaling for det aktuelle dekket (det står på siden av dekket).
5 – Styre og styrelager
Hold godt i styret mens du trekker i hver ende. Det skal sitte godt uten slark. Sjekk samtidig at styrelageret er stramt. Dette gjør du ved å holde tak i styret med begge hendene mens du klemmer inn frambremsen og skyver sykkelen fram og tilbake. Det skal ikke være bevegelse i styrelageret. Er det bevegelse må det strammes. Du starter ved å løsne skruene på siden av styrerøret, så strammer du skruen på toppen til du kjenner at den sitter stramt. Du skal IKKE stramme hardt, kun til bevegelsen i styrerøret er borte og du kjenner at skruen sitter godt. Deretter strammer du skruene på siden av styrerøret mens du passer på at styret er rett.
Skyv sykkelen fram og tilbake mens du holder godt tak i styret og klemmer inn bremsene. Det skal ikke være bevegelse i styrerøret.
Det kan lønne seg å bruke en momentnøkkel når du skal stramme skruene som fester stemmet og styret til styrerøret. Med en momentnøkkel unngår du å ”overdra” skruen og i verste fall skade rammen.
6 – Vaier og strømper
Du kan ha verdens reneste drivverk, men dersom vaierne er utslitte eller strømpen har fått seg en knekk, vil ikke giringen fungere optimalt. Gå over alle strømpene og sjekk at de er rette, ikke har synlige skader og de ikke ligger i skarpe vinkler som øker friksjonen. Inne i strømpen ligger vaieren som sørger for kontakt mellom bremsehendel-bremser, og girhendel-girskifter. Vaierne vil over tid slite spor i strømpen som vil skape friksjon. Ved å smøre vaier reduseres friksjonen og slitasjen. For å komme til vaieren girer du til det laveste giret uten å trå pedalene. Nå er vaierne på slitt slakkeste og det er mulig å trekke strømpene ut av feste i rammen. Spray olje på vaierne og strømpeinngang. Om giringen ikke blir bedre etter dette er løsningen å skifte vaier og strømper. Om du er usikker på hvordan dette gjøres og hvordan gir/bremser skal justeres, anbefaler vi å besøke sykkelverkstedet.
7 -Dempegaffel
Rimelige dempegafler benytter fjær og olje som dempemedium. Disse har lang levetid ved fornuftig bruk, men krever likevel et minimum av vedlikehold. Fjærene vil med tiden bli slitt og oljen bør byttes en gang i året. Sykkelverkstedet utfører demperservice og koster mellom 500-1000 kr, alt etter hva som skal gjøres.
Har du en dyrere dempegaffel er den sannsynligvis luftfylt. Her er det luft som fungerer som dempemedium. Luftgafler trenger etterfyll av luft og krever en egen demperpumpe som du enten anskaffer selv eller du kan be verkstedet hjelpe deg.
Dempegaffelen skal eliminere de kraftigste slagene og ristingen som oppstår når du sykler på ujevnt underlag. Når dempegaffelen er i funksjon vil noe av kraften som i utgangspunktet skal få sykkelen framover forsvinne ned i underlaget ettersom gaffelen gynger opp og ned. Har du en myk gaffel vil du merke at den beveger seg hvis du trår hardt i motbakke eller på flater. De fleste dempegafler kan justeres og tilpasses rytterens vekt og behov, og du vil ofte finne en bryter (lock-out) på toppen av gaffelbeinet som har som funksjon å stive av gaffelen helt når du vipper den til side. På luftgafler trenger du som nevnt bare å justere med luft. Mange av gaffelprodusentene har laget en egen guide for lufttrykket til sine gafler. Rock Shox, som er en av de største produsentene, har klistret en liten guide på innsiden av gaffelbeinet. Her tar du utgangspunkt i vekten din og pumper opp gaffelen til angitt lufttrykk. Det er ingenting i veien for at du kan eksperimentere med lufttrykket. Sykler du hovedsakelig på asfalt kan du pumpe inn mer luft for å få den stivere slik at det blir mindre gynging. Skal du ut på en grov skogssti kan det være lurt å tappe ut litt luft. Du lærer best hvordan demperen fungerer ved å prøve deg frem.
Luftgafler pumpes enkelt opp ved å skru av lokket merket ”air” og deretter pumpes opp til anbefalt trykk. Krever spesialpumpe.
Lufttrykket bestemmes ut i fra rytterens vekt og hvilket underlag man oppsøker. Denne skalaen viser hvilket lufttrykk du bør benytte i demperen. Veier du for eksempel 75 kg er det anbefalt å bruke et lufttrykk på 105-120 psi. Vær oppmerksom på at denne skalaen ikke gjelder for alle dempere. Sjekk derfor hvilket trykk som er anbefalt til demperen som er montert på sykkelen din.
Hvis du føler deg utrygg på hvordan du skal gjøre klar sykkelen for sesongen, eller ønsker mer kyndig service på gir, demper, bremser eller noe annet, anbefaler vi deg å ta turen til nærmeste sykkelverksted. Mange verksteder har faste priser de opererer ut i fra, men be gjerne om et prisanslag så du ikke får deg en overraskelse når du skal hente sykkelen igjen. Under følger en prisoversikt som viser cirka priser. Dette vil variere og er kun til veiledning.
Generell service:
(Justering av gir og bremser. Smøre, eventuelt bytte gir/bremsevaier) 350,-
Bytte slange/dekk 150,-
Retting av hjul (Avhengig av hva som skal gjøres) fra 250,-
Skifte bremseklosser 150,-
Demperservice (dette vil varierer veldig med hva som trengs å gjøres fra 450
og ikke minst hvilken demper det er snakk om.
Lufte hydrauliske skivebremser fra 150,- per brems
Smøre opp nav/lager 150,-/350,-
Bytte komplett drivverk 350,-
Deler kommer som tillegg i prisen.
De fleste verksteder tilbyr gjerne pakkeløsninger med flere av alternativene som er nevnt ovenfor. Disse pakkene er ofte langt rimeligere enn om man skulle betalt totalprisen for hver enkelt service. Generelt opererer sykkelverkstedene med en timespris på rundt 800kr. Det høres kanskje dyrt ut, men det er utrolig hvor mye en dyktig mekaniker får gjort på kort tid!
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.