Arctic Race of Norway 2015
Sykkelrittet i nord som bør tørre å gå sine egne veier
På to år har Arctic Race of Norway blitt et av Norges største og mest profilerte idrettsarrangement ut mot verden. Det må nesten være ny verdensrekord i markedsføring og profilering av en merkevare, men så har de hatt en god drahjelp av selveste Tour de France-organisasjonen, ASO.
Thor Hushovd, som er ambassadør for rittet, er ikke i tvil om at etapperittet må tørre å finne sin egen profil, og han mener bestemt at Arctic Race of Norway er på god vei til å finne sin egen identitet, sin egen plattform.
Merkevarebygging er viktig, og naturen og entusiasmen som man finner nord i landet, er noe man må lete lenge etter. Det å arrangere et sykkelritt på tvers av fylkesgrensene er også viktig og ikke minst er det med på å samkjøre regionene på en god og positiv måte. Gjennom de unike TV-bildene, og presseomtale for øvrig, har man fått en gylden mulighet til å formidle dette til “hele“ verden, og det er selvfølgelig gull verdt både for turismen, men også for det lokale næringslivet.
Videreføring av verdiene nevnt ovenfor er spesielt viktig med tanke på å bygge prestisje inn mot sykkel-Europa. Klarer arrangøren å fortsette trenden med å skape en god ramme rundt rittet og den spektakulære naturen Nord-Norge har å by på, og i tillegg få med enda flere av de beste sykkellagene i Europa, da er man kommet et godt stykke på vei.
Thor Hushovd var en av vertene da hele den norske Arctic Race-organisasjonen var på “kurs“ for å se hvordan et av de mest tradisjonsrike sykkelrittene i Europa, Paris – Nice, ble arrangert.
Det var et nyttig seminar for å lære mer og få større kompetanse for videre gjennomføring av Arctic Race, kunne daglig leder Knut-Eirik Dybdal fortelle.
Arctic Race arrangeres i år for tredje gang. Første året 2013 var vi vitne til en fantastisk reise i Bodø- og Lofoten-regionen, unike bilder ble formidlet til over 150 land rundt om i verden.
Fjorårets arrangement, med start i Finnmark, innom Nordkapp og Alta, før de endte opp i Tromsø, var ikke mindre severdig. Bedre markedsføring av den nordnorske naturen og kulturen skal man lete lenge etter. Over 170 land fikk oppleve naturbilder fra vår nordligste landsdel.
Årets ritt sykles i tidsrommet 13. til 16. august (en uke for sent, etter undertegnedes mening).
Denne gangen har arrangøren flyttet seg fra Finnmark/ Troms (2014) til Nordland/Troms i 2015. Et spennende trasévalg med start i Harstad, en tur innom Setermoen, Senja og Målselv og med avslutning i Narvik.
Første etappe i årets Arctic Race tråkkes i gang 13. august og er på hele 210 kilometer. Startskuddet går i Harstad, byen hvor Thor Hushovd sikret sammenlagtseieren i ARNs første utgave. Videre skal rytterne langs den fantastiske kysten på Norges største øy, Hinnøya, innom Breivika, Kilbotn og videre til Evenskjer. Fylkesgrensen mellom Troms og Nordland krysses på tur til Lakså og Bogen på E10. Etter en tur gjennom et flott innlandsterreng, beveger feltet seg igjen over til kysten og tilbake til Harstad etterfulgt av to runder i sentrum.
Andre etappe 14. august, er en litt kortere etappe på 155 km. Starten er på Evenskjer og går langs kysten til Sandstrand, videre til innlandet til Fossbakken, ned til Tennevoll i Lavangen, innom Sjøvegan og med mål i indre Troms, nærmere bestemt på Setermoen.
15. august er tredje etappe. Dette er en etappe på 175 km. Finnsnes, på Norges nest største øy, Senja, får gleden av å sende rytterne avgårde og de sykler over den fantastiske øya ned til Skaland, Senjahopen og til Lysnes videre til Gibostad. Så går turen videre langs kysten med hvite sandstrender og idylliske fiskevær, tilbake til Finnsnes før stigningen på ca 6% opp til Målselv starter. Vi kårer dette til “dronningetappen“ og en av de mest severdige etappene under årets arrangement.
Fjerde og avsluttende etappe er 16. august og er på 160 km. Da har vi forflyttet oss tilbake til Nordland og Ofoten, nærmere bestemt Narvik. Starten på etappen går i Narvik langs kysten til Ballangen, videre på 819 langs en fantastisk kystnatur til Bøstrand og Kjeldebotn. Deretter over fjellet med noen tøffe stigninger og ned igjen til Ballangen og inn til mål i Narvik. I Narvik sentrum blir det en rundløype med en bakke på 2,5 km og en stigningsprosent på gjennomsnittlig 6%.
Kommunikasjonsmessig vil Harstad og Evenes flyplass, som også dekker Narvik, være sentrale i årets etapperitt.
Neste års arrangement går tilbake til start, til Bodø og Helgelands-regionen.
SYKKEL er på plass i nord i august. Vi ønsker lykke til.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.